MOBILIDATA

In Vlaanderen werken we vandaag al aan de mobiliteit van morgen, onder andere met het Mobilidata-programma. Hiermee ontwikkelen overheden, bedrijven en onderzoekers samen innovatieve, technologische verkeersoplossingen voor de weggebruiker. Denk aan beter routeadvies, verkeersmeldingen op maat en intelligente verkeerslichten. Maar deze nieuwe, geconnecteerde mobiliteit en knowhow stoppen natuurlijk niet aan onze landsgrenzen. Er is dus nood aan internationale samenwerking om kennis uit te wisselen en gezamenlijke projecten op te zetten om dit ook te implementeren.
Doelstellingen
In het dichtbevolkte Vlaanderen neemt de verstedelijking alleen maar toe, en dat terwijl onze verkeersinfrastructuur hier niet op afgestemd is. Daardoor staan we allemaal steeds vaker in de file. We willen ons verkeer weer veiliger en efficiënter maken via kennis en technologie voor het genereren, beheren en delen van slimme data.
► We kunnen het verkeer veiliger, vlotter, duurzamer en comfortabeler maken door de data van overheden, bedrijven en weggebruikers slim te organiseren en realtime, relevante informatie met elkaar te delen.
► Dit zal leiden tot meer verkeersveiligheid, tijdbesparing, stressreductie, efficiënte communicatie en een betere luchtkwaliteit.
► Een sterke mobiliteit zorgt op zijn beurt ook voor economische en sociale stabiliteit en stimuleert groei.

Data als basis voor verkeersoplossingen
Binnen het Mobilidata-programma werden 31 verkeersoplossingen ontwikkeld in 5 categorieën: intelligente verkeerslichten, risico- en gevarenmeldingen, navigatie en parkeerbeheer, meldingen over verkeersregels en beleidsondersteuning. Datadeling en -verzameling vormen de basis voor de communicatie tussen de slimme weginfrastructuur en de weggebruiker. In 2023 en 2024 zullen Vlaamse weggebruikers deze oplossingen kunnen beginnen gebruiken.
Naast de uitrol van deze oplossingen focust Mobilidata ook op verder onderzoek naar nieuwe verkeersoplossingen, en hun marktintroductie, met duidelijke maatschappelijke waarde, zoals fietsgroepen accommoderen, kwetsbare (groepen) weggebruikers, zoals blinden en slechtzienden, ondersteunen en de modal shift onder pendelaars stimuleren.
Werk mee aan de mobiliteit van morgen
Voor we de mobiliteit van morgen veilig kunnen implementeren, moeten we een sterke fysieke en digitale basis voorzien. Daarnaast zijn afstemming en samenwerking op internationaal vlak essentieel, aangezien de toekomstige (op termijn autonome) mobiliteit verder reikt dan onze landsgrenzen. Daarom delen we graag de best practices uit het Mobilidata-programma, maar zoeken we ook interessante buitenlandse projecten.
Latest insights & stories

Ziekenhuis az groeninge innoveert zorg met 5G
Een privaat 5G-netwerk vormt bij az groeninge het platform waarop het ziekenhuis innovatie uitrolt. Van monitoring vanop afstand met biosensoren, robotchirurgie tot opleidingen via VR: alles is gefocust op de zorg voor de patiënt.

Waarom uw AI-project ook een dataproject is
AI heeft kwalitatieve data nodig om zijn volledige potentieel te benutten. Yashfeen Saiyid, Data & AI Practice Lead bij Proximus NXT, legt uit hoe u met een datagedreven benadering de fundamenten voor een succesvol AI-project legt.
“Het bedrijfsleven raakt almaar sterker doordrongen van toepassingen die gebaseerd zijn op artificiële intelligentie. De opmars van generatieve AI, met ChatGPT als uithangbord, zorgde de voorbije tijd voor een opvallende versnelling. Volgens Gartner zal zelfs 90% van de bedrijven in 2025 gebruikmaken van AI op de werkvloer”, begint Yashfeen Saiyid, Data & AI Practice Lead bij Proximus NXT en Managing Director bij Codit.

DE VLAAMSE HAVENSTRATEGIE
Vlaanderen telt 3 grote zeehavens, elk met hun eigen belangen en accenten: Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port en de haven van Oostende. De Vlaamse havenstrategie wil de individuele strategieën van deze havens aanvullen en versterken. Maar daarvoor moeten we de krachten bundelen. Alleen zo kunnen we de uitdagingen voor de havens en de logistieke sector efficiënt aanpakken en oplossingen op maat creëren, ook voor Vlaanderen.