BIM en digital twin voor verkeersveiligheid en duurzaamheid

Via doordachte digitale oplossingen wil het Departement Mobiliteit & Openbare Werken ons mobiliteitssysteem efficiënter maken. Zo implementeren ze BIM, een manier om virtueel te bouwen en samen te werken aan onze infrastructuur. Ook de creatie van ‘digital twins’, digitale equivalenten van een bouw- of kunstwerk, is een van hun doelen. Met deze oplossingen kunnen ze analyses maken voor optimaal beheer via machine learning en slimme dataverzameling. Om dat doel te bereiken, is samenwerking cruciaal.
Doelstellingen
Het concept BIM heeft 3 definities, die stuk voor stuk belangrijk zijn voor het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
- Building Information Model
Een BIM-model is een digitale (3D-)weergave van een project, waar informatie aan gekoppeld wordt. Zo kan het bijdragen aan de beeldvorming van projectpartners en stakeholders, wat op zijn beurt kan leiden tot een snellere besluitvorming. - Building Information Modelling
BIM staat ook voor intelligente datadeling tussen de verschillende partners van een project via een gemeenschappelijk uitwisselplatform en uniforme processen. Zo kan de kennisoverdracht vlot verlopen, stijgt de kwaliteit van het project en dalen de mogelijke faalkosten. - Building Information Management
Hierbij ligt de focus op de intelligentie van het BIM-model en het beheer van de informatie die eraan gekoppeld is. De informatie doorgeven tijdens de levenscyclus van het bouwwerk, zonder verlies van gegevens of kwaliteit, is daarbij de grootste uitdaging
Door BIM-gericht te werken, verzamelen en beheren ze efficiënt alle beschikbare informatie over onze infrastructuur gedurende de volledige levenscyclus. Met deze up-to-date, complete, gestandaardiseerde en betrouwbare informatie kunnen ze de menselijke inspectie en andere middelen voor onderhoud en operaties optimaliseren en zelfs preventief werken.

Optimaal onderhoud van infrastructuur
BIM is een eerste stap in hun proces om hun activabeheer te verbeteren en rekening te houden met kosten tijdens de levenscyclus. Vertrouwen op actuele, volledige, gestandaardiseerde en betrouwbare informatie voor beheer, onderhoud en operaties zal hen na verloop van tijd in staat stellen om menselijke monitoring te verminderen en deze middelen toe te wijzen aan geautomatiseerde preventie- en alarmsysteemoplossingen voor onderhoud.

Bouw mee aan de mobiliteit van morgen
Om deze innovaties op grote schaal te implementeren, streeft het Departement Mobiliteit en Openbare Werken naar samenwerkingen over de grenzen heen. Zo werken ze met de wegbeheerders van de Benelux aan betere data-uitwisseling en een digital twin voor grensoverschrijdende corridors. De succesvolle bouw van een digital twin en een investeringsprogramma met oog voor verkeersveiligheid en duurzaamheid zijn nu hun prioriteiten. Daarom zijn ze op zoek naar internationale praktijken en ervaringen op dit vlak. Natuurlijk delen ze ook graag die van hen.
Dit artikel werd aangeleverd door Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Latest insights & stories

Ziekenhuis az groeninge innoveert zorg met 5G
Een privaat 5G-netwerk vormt bij az groeninge het platform waarop het ziekenhuis innovatie uitrolt. Van monitoring vanop afstand met biosensoren, robotchirurgie tot opleidingen via VR: alles is gefocust op de zorg voor de patiënt.

Waarom uw AI-project ook een dataproject is
AI heeft kwalitatieve data nodig om zijn volledige potentieel te benutten. Yashfeen Saiyid, Data & AI Practice Lead bij Proximus NXT, legt uit hoe u met een datagedreven benadering de fundamenten voor een succesvol AI-project legt.
“Het bedrijfsleven raakt almaar sterker doordrongen van toepassingen die gebaseerd zijn op artificiële intelligentie. De opmars van generatieve AI, met ChatGPT als uithangbord, zorgde de voorbije tijd voor een opvallende versnelling. Volgens Gartner zal zelfs 90% van de bedrijven in 2025 gebruikmaken van AI op de werkvloer”, begint Yashfeen Saiyid, Data & AI Practice Lead bij Proximus NXT en Managing Director bij Codit.

DE VLAAMSE HAVENSTRATEGIE
Vlaanderen telt 3 grote zeehavens, elk met hun eigen belangen en accenten: Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port en de haven van Oostende. De Vlaamse havenstrategie wil de individuele strategieën van deze havens aanvullen en versterken. Maar daarvoor moeten we de krachten bundelen. Alleen zo kunnen we de uitdagingen voor de havens en de logistieke sector efficiënt aanpakken en oplossingen op maat creëren, ook voor Vlaanderen.