Smart society, part 2: how to strengthen our sense of community?
We read or hear it every day: the old political recipes no longer work for today's divided society. So how do we deliver a message of connection? How do we develop a long-term vision that reaches beyond the next elections? In the second part of ‘Smart Society’, we try to identify some relevant trends and technologies, so that 'connection' does not become a hollow concept.
We read or hear it every day: the old political recipes no longer work for today's divided society. So how do we deliver a message of connection? How do we develop a long-term vision that reaches beyond the next elections? In the second part of ‘Smart Society’, we try to identify some relevant trends and technologies, so that 'connection' does not become a hollow concept.
We read or hear it every day: the old political recipes no longer work for today's divided society. So how do we deliver a message of connection? How do we develop a long-term vision that reaches beyond the next elections? In the second part of ‘Smart Society’, we try to identify some relevant trends and technologies, so that 'connection' does not become a hollow concept.
What are we seeing? More division, and more radical. Today's critical citizen is outspoken, and the (social) media reinforce these divisions, be they factual or fictional. One thing is clear: the political waters are too deep for solutions across party lines. Therefore, we will look increasingly to the local authorities, which have the strongest connection with the citizen. This will be the support base to make important choices, to reach more people and to build society effectively.
What can we conclude from these few examples?
Today, enquiries among various stakeholders such as supra-local government and knowledge institutions, give us negative or wait-and-see feedback. Policymakers are often hesitant and react via their own existing experiences and recipes... and therefore often cannot see the possibilities and feasibility of these new trends and concepts in practice. Keeping an open mind is an essential part of being able to embrace a new trend or concept.
Belgium and more specifically Flanders, has a specific context when it comes to the trends, technologies, changes and challenges outlined above. The 3rd part of this article, "Smart Society", will map this specific context before we proceed to our (future) vision.
Latest insights & stories
CLEAN POWER FOR TRANSPORT
Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.
MOBILITY AS A SERVICE
Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.
Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht
Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.