Holcim starts the permitting procedure for a new sustainable cement plant in Mons
GO4ZERO's ambition is not only to make existing capacities more sustainable, but also to provide a concrete solution in the fight against global warming. Holcim Belgium wishes to invest in new infrastructure. By using the best available technologies, operational, economic and sustainable performance can be obtained.
GO4ZERO's ambition is not only to make existing capacities more sustainable, but also to provide a concrete solution in the fight against global warming. Holcim Belgium wishes to invest in new infrastructure. By using the best available technologies, operational, economic and sustainable performance can be obtained.
Holcim Belgium announced its GO4ZERO project through the prior information meeting (VIV), the first phase of the permit application procedure. GO4ZERO's ambition is not only to make existing capacities more sustainable, but also to provide a concrete solution in the fight against global warming. Holcim Belgium wishes to invest in new infrastructure. By using the best available technologies, operational, economic and sustainable performance can be obtained.
Today, chalk is processed using the so-called "wet process" in the 2 kilns in Obourg. The existing quarry is approaching the end of its service life. The planned new kiln will have a capacity of 6,000 tons per day, roughly equivalent to the combined capacity of the current 2 kilns. This new kiln will use limestone, rich in calcium carbonate but less moist than chalk, with a so-called "dry" process. With this change of raw material and technology, specific CO2 emissions will be able to be reduced by almost 30%. The limestone will be brought by rail from quarrying sites in Tournai. Holcim and Infrabel are working together for the necessary works on the railroad connections, but also on the connection between the public network and the private stations to be built.
The kiln is a major innovation and was designed to be able to use oxygen as an oxidizer instead of air in the medium term. This allows the CO2 content in the process and fuel gases to be significantly concentrated and then purified, liquefied and treated. In this way, a CO2 neutral process can be obtained in the future.
The Holcim Group has made a clear and firm commitment to reduce its carbon impact. In Belgium, the ambition is to move as quickly as possible to zero CO2 emissions, in function of the economic context and the mechanisms applied by the European Commission, through solutions for the valorization and isolation of CO2. The permitting procedure covers only the first phase of our "zero carbon" ambition. The new state-of-the-art installations will drastically reduce the ecological footprint and will be able to capture 100% of CO2 emissions in the future.
The investment during this first phase amounts to several hundred million euros and the commissioning of the new installations is planned for mid-2025. We expect to complete the permitting procedure by mid-2022. This project will be a major dynamic and economic boost for the region during the entire construction phase and allow the creation of a future sustainable Hub for the processing and valorization of CO2. The support of the government in this type of project is crucial. The project will be submitted for approval to the Holcim Group Board of Directors later this year.
Latest insights & stories
CLEAN POWER FOR TRANSPORT
Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.
MOBILITY AS A SERVICE
Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.
Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht
Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.